Tai Chi Bal

Het werken met de bal geeft een bijzondere verdieping van de cirkelvormigheid van de Tai chi-beweging. Het ronde van de bal spiegelt zich in de flexibiliteit van het lichaam. Men neemt zowel hoge als lage standen aan, waardoor de gewichten los gemaakt worden. Door de hand op de bal te leggen, neemt die vanzelf de gepaste soepele gebogen vorm aan: niet stijf-recht, niet verkrampt-krom. De bal kan men ook zien als een "externe dantien".

We kunnen met de bal aparte oefeningen doen. Dan spreken we van Bal-Qi Gong. Wanneer we deze vaardigheden combineren in een reeks, oefenen we Tai Chi-Bal. De "Kleine Reeks" hieronder vermeld, bevat een eerste kennismaking.

Kleine reeks

  1. Start
  2. De manen scheiden van het wilde paard (l/r/l)
  3. Grijp de mus bij de staart (l)
  4. De manen scheiden van het wilde paard (r/l/r)
  5. Grijp de mus bij de staart (r)
  6. Wuif handen als wolken (3 maal naar links)
  7. Horizontaal cirkelen (r)
  8. De gouden haan staat op één been (r)
  9. Wuif handen als wolken ( 3 maal naar rechts)
  10. Horizontaal cirkelen (l)
  11. De gouden haan staat op één been (l)
  12. Sluiten

Yang-stijl Tai Chi-Bal

In de Yang stijl Tai chi-Bal is een sterke versoepelende en energetische werking aanwezig. De reeks bevat 12 basisbestanddelen, en werkt in 8 richtingen. De basisprincipes gelijken op die van Pushing hands: aanraken, verbinden, kleven en volgen. De reeks bevat ook een duidelijke training van fa jin, van explosieve energie. Het begin en het einde van reeks is bijzonder belangrijk als Qi Gong-oefening.